زندگی به رنگ سرخ چای در مزرعه ابو حمزه

صدای موج همدلی در میان مزرعه ای سراسر رنگ قرمز در شهرستان کارون و روستای بهر، کشاورزی که با کاشت بذر مهر، گل زیبا برداشت می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی خوزستان؛ صدای موج همدلی در میان مزرعه ای سراسر رنگ قرمز در شهرستان کارون و روستای بهر، کشاورزی که با کاشت بذر مهر، گل زیبا برداشت می کند، ابو حمزه و خانواده اش دو سالی می شود وارد کار کشت چای ترش شده اند و با کمک جهادگران بسیج سازندگی و سپاه ناحیه کارون این محصول خوش طعم را برداشت داشتند.

(گیاه چای ترش با نام علمی Hibiscus sabdariffa از خانواده ختمی و بومی قاره آفریقا است و بیشتر در آب و هوای استوایی و گرم کشت می‌شود. این گیاه در ایران به نام چای مکی یا چای ترش شناخته می‌شود. از این گیاه به عنوان گیاه دارویی و تهیه الیاف در صنعت استفاده می‌شود.)

۱

آقای ناصری برای مجله منهای نفت کمی از خودتان و شروع کار بگویید؟

محارب ناصری  هستم (ابوحمزه) در روستای بهر(شهرستان کارون) زندگی می کنیم با کمک اعضای خانواده ام برای اولین بار در سطح 3 هکتار مزرعه، چای ترش با بهترین کیفیت کاشت کردیم و 400 کیلوگرم محصول تولید شده را برداشت داشتیم خدا را شاکریم که ما را یاری کرد تا در این زمینه موفق باشیم، امسال هم ان شالله در مهرماه برداشت داریم.

۲

در شهرستان کارون چند نفر مثل شما هستند که در این زمینه فعالیت داشته باشند؟

فکر می کنم یک یا دو مزرعه دیگر هم باشند اما در سطوح کمتر هستند ولی ما در سطح 3 هکتار کاشت داشتیم شهرستان کارون ظرفیت های خیلی خوبی در زمینه کشاورزی دارد و اگر بتوانیم دست جوانان را بگیریم دیگر شاهد مهاجرت جوانان از روستا و وارد شدن آن ها در شغل های با حقوق پایین نخواهیم بود.

خاک این جا خاک مناسب و حاصلخیزی هست اگرکه بودجه ای تهیه و به جوانان داده شود می توانند در زمینه های مختلف کشاورزی، دامپروری و .... مشغول به کار شده و اتکا به خود پیدا کنند.

این موضوع را نمی توان فراموش کرد که توجه به روستا ها و اقتصاد آن ها تاثیر مستقیمی روی زندگی شهرنشینان دارد، اگر مزرعه و زمین های کشاورزی فعال نباشند خورد و خوراک مردم از کجا تامین شود؟مسلما این نشان دهنده تاثیر اشتغال جوانان روستایی است.

با اقدام شما چند نفر مشغول به کار شدند؟ 

علاوه بر اعضای خانواده که کنارهم هستیم و با هم روزی کسب می کنیم 20 نفر دیگر هم با ما مشغول به کار شدند در زمینه برداشت و آماده سازی محصول برای مراحل بعدی . این باعث خرسندی من هست که توانستم برای اطرافیان و مردم منطقه ام زنان سرپرست خانوار و تحت پوشش کمیته امداد شغل ایجاد کنم تا به معیشت و زندگی شان کمک شود، اینجا در روستا همه هوای همدیگر را دارند و در زمان های ضروری یاری رسان هم هستند.

۲

آیا از وام و صندوق های قرض الحسنه هم استفاده کردید؟

ما با پیشنهاد بسیج سازندگی یک صندوق قرض الحسنه تشکیل دادیم که 60 تا 70 نفر عضو دارد و هر ماه بین 5 تا 6 میلیون وام به افرادی که میخواهند کارآفرینی کنند یا مشاغل خانگی راه اندازی کنند اعطا می شود،ماهم برای گسترش کارمان در زمینه کشاورزی وام خواهیم گرفت تا بتوانیم محصولات دیگر هم کشت کنیم محصولاتی از قبیل فلفل، نعنا فلفلی، قارچ و...

ازوضعیت سود دهی و بازدهی محصول چه خبر؟

ابو حمزه می گوید: در زمینه بازاریابی و فروش هنوز حرفه ای و کاربلد نیستیم و نیاز به کمک داریم اما تاحدودی توانسته ایم در این زمینه موفق شویم و البته بازدهی محصول خیلی خوب است و از 3هکتار 400 کیلوگرم چای ترش برداشت کردیم. این گیاه به خاطر خواص دارویی ارزش بالایی دارد.

اگر کسی بخواهد راه شما را برود و یک کشاورز چای ترش کار خوب شود از کجا شروع کند؟

ما در همین زمین ها و زمین های کشاورزی بزرگ شدیم و علاقه زیادی به کشت و زرع داریم، برای ورود و اشتغال در این زمینه با تهیه نیم هکتار زمین کشاورزی هم میتوان وارد شد برای هر هکتار 6 تا 10 کیلو بذر کافی است ابتدای اردیبهشت ماه کاشت معمولا انجام می شودکه با دستگاه مخصوص صورت می گیرد، همچنین این گیاه به آب و هوای گرم و مرطوب و دمای 21 درجه سانتی گراد سازگار است. این گیاه نسبت به سرما و مه حساس است. گیاهی نور پسند است بخصوص در ماهای اول که به حدود 13 ساعت نور آفتاب نیاز دارد. گیاه چای ترش به خاک نفوذ پذیر و لومی و شنی به همراه مواد آلی نیاز دارد. در مراحل ابتدایی رشد باید با علف های هرز اطراف مبارزه شود. این گیاه تحمل سایه را ندارد. از سه هفته بعد از گلدهی غوزه ها آماده برداشت هستند. غوزه ها از کاسبرگ های بزرگ و قرمز کم رنگ در اطراف غلاف بذرها تشکیل شده است. غوزه ها به راحتی از هم جدا می‌شوند. زمان برداشت این گیاه هم اواسط مهرماه و پیش از بارندگی های پاییزی در خوزستان است.

۳

درد و دل ابو حمزه با منهای نفت

برای کارآفرینی و اشتغال زحمت زیادی می طلبد اما شیرینی های بعد از برداشت حاصل کار چیز دیگریست قصه ما غصه و غم برای جوان های بیکار شهرستان وروستای ماست اگر وام های قرض الحسنه و کمک های بلاعوض برای این جوانان اختصاص پیدا کند مطمِئنا توانایی های خود را دارند تا کارآفرینی کنند باید دست شان را بگیریم و راهشان را هموار کنیم ما در صندوق قرض الحسنه تمام تلاش مان این است که جوانان مان خود اشتغالی کنند تا وابسته به شغل های ثابت و کارمندی نباشند، اجداد ما کشاورز و خودکفا بودند ما نیز راهشان را ادامه می دهیم تا برکت به زندگی مان بخشیده شود.

شایان ذکر است برداشت این محصول در نیمه اول مهرماه صورت می گیرد و بزودی ابو حمزه که اکنون شاهد گلدهی محصول جدید خود است کار برداشت مرحله بعد را انجام می دهد.

۴

کمی از خواص این نوشیدنی و محصول خوشمزه بدانیم:

مهم ترین قسمت گیاه که دارای ترکیبات دارویی است کاسبرگ ها هستند که با خارج کردن گلبرگ ها به دست می‌آید. رنگ قرمز درخشان کاسبرگ و عطر و طعم خوب کاسبرگ بسیار مهم است همچنین از دانه های آن در درمان برونشیت استفاده می‌شود.

کاسبرگ گل های چای ترش به صورت خام و در سالاد قابل مصرف است. در تهیه نوشیدنی، چای، ژله، مربا، سوپ، سس ها و ترشی ها قابل مصرف است. کاسبرگ این گیاه از نظر میزان اسید سیتریک و پکتین غنی است. این گیاه به دلیل داشتن رنگ قرمز می‌تواند به عنوان رنگ خوراکی استفاده شود. از جوشاندن و شیرین کردن کاسبرگ این گیاه نوشیدنی مرغوبی تهیه می‌شود. همچنین از بو دادن و پودر کردن دانه ها در تهیه انواع سوپ و سس استفاده می‌‍‌شود.

خواص درمانی چای ترش

چای ترش به کنترل فشار خون بالا و محافظت از قلب کمک می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند و افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید باشد.

چای ترش خواص آننتی‌اکسیدانی بالایی دارد و به واسطه‌ی این خاصیت به کاهش کلسترول بد (LDL) خون کمک می‌کند، در نتیجه می‌تواند به محافظت قلب و عروق در مقابل بیماری‌ها و آسیب‌ها کمک کند. چای ترش با کاهش چربی و قند خون می‌تواند برای کسانی که از اختلالات قند خون مانند دیابت رنج می‌برند هم سودمند باشد. بر اساس مطالعه‌ای که روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم صورت گرفت،مشاهده شد مصرف چای ترش با کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، به کنترل این بیماری ناخوانده کمک می‌کند.

چای ترش حاوی ماده‌ای به نام «پروتوکاتکویک اسید» است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدتوموری دارد. بر اساس مطالعه‌ی صورت گرفته در دپارتمان بیوشیمی دانشگاه پزشکی چانگ شان تایوان، چای ترش با داشتن ماده‌ای به نام «آپوپتوز» روند رشد سلول‌های سرطانی را آهسته می‌کند.

۴

یک گیاه و این همه  خواص

چای ترش سرشار از اسید آسکوربیک یا همان ویتامین c است. وجود این ویتامین برای تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن به فعالیت بیشتر ضروری است. همچنین چای ترش برای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی خود نیز شناخته شده است؛ بنابراین از ابتلای شما به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. چای ترش با خاصیت خنک‌کنندگی خود در کاهش تب نیز مؤثر است.

 این نوشیدنی به تنظیم هورمون‌های بدن نیز کمک می‌کند.

چای ترش محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند فلاوونوئیدهاست که خاصیت ضدافسردگی دارند. مصرف چای ترش به استراحت دستگاه عصبی کمک می‌کند و با ایجاد حالت آرامش در بدن و ذهن، از شدت اضطراب و افسردگی فرد می‌کاهد.

کمک به هضم غذا، رفع عطش، کاهش وزن از خواص دیگر این گیاه سرخ رنگ هستند.

نکته مهم چای ترش با خواص خود باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود و این برای کسانی که فشار خون پایین دارند، خبر خوبی نیست. مصرف زیاد چای ترش در افراد با فشار خون پایین می‌تواند باعث ضعف، سرگیجه و حتی آسیب زدن به قلب و مغز شود.

۶۵۵۲

 

۳7

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.